Hur mycket vill du låna?

  • Kreditbelopp:
  • Månadsränta:

Sveriges största guide till Privatleasing

På senare år har det blivit otroligt populärt med privatleasing av bil. Konceptet är väldigt enkelt; betala en fast månadskostnad för tillgång till en fabriksny bilmodell med all service inkluderad.

Däremot finns det många frågetecken kring huruvida det är en bra idé att leasa, något som vi vill klara upp i denna artikel. För dig som redan har beslutat dig för att leasa har vi även sammanställt en prisjämförelse så att du enkelt kan se vilket bilmärke som passar dig bäst.

Varför leasa bil?
Vad kostar det att privatleasa?
Faktorer att tänka på
Vad ingår i ett leaseavtal?
Kan jag bryta ett leaseavtal?
Hur får jag bäst avtal?
Vilken typ av försäkring behöver jag?
Vad är riskerna med leasing?
Vad gäller specifikt för märkena?
Borde jag leasa eller köpa?

Varför leasa bil?

Smidigheten och bekvämligheten är nog de främsta anledningarna till att leasing har blivit så populärt. Till skillnad från om du köper en bil där du måste hålla koll på en rad fortlöpande kostnader så kan du paketera flera kostnader med ett lease. Då du inte heller äger bilen så krävs ingen kontantinsats; likt hur mobilabonnemang är strukturerade så fördelar du värdeminskningen över en längre tidsperiod.

En annan faktor är såklart att du svart på vitt får veta hur mycket en bil kommer att kosta dig per månad. Även om det går att uppskatta kostnaden för att äga en bil kan de alltid variera eller avvika, vilket inte är fallet om du leasar. Du ansvarar inte heller för försäljningen av bilen, så restvärdet efter förbrukad tid är inte heller en orosfaktor så länge slitaget på bilen inte är utöver det vanliga.

Vad kostar det att privatleasa?

Detta beror såklart på vilken modell du väljer, men förra årets populäraste privatlease var Volkswagens Golf. Utan extra utrustning kostar denna 2395 kronor per månad i 36 månader, och då ingår ett serviceavtal under hela perioden. Jämför detta med den fasta kostnaden för att köpa samma modell över 36 månader, så blir det en månadskostnad på 5388 kronor. Om du vill veta mer om vad de enskilda märkena börjar på kan du gå till vår tabell nedan.

LÄS MER: Kostnader och finansiering för körkort

Skillnaden mellan att köpa och leasa är att du med förstnämnda kan få en del av pengarna tillbaka. Hur mycket du får tillbaka är dock aldrig säkert, och vissa bilmodeller kan minska så mycket som 40 procent i värde redan efter 2 år. Tillkommer gör även momentet att annonsera, visa och skriva över bilen, vilket är en huvudvärk du slipper med privatleasing.

Faktorer att tänka på

Bindningstid: De flesta avtal har en bindningstid på 24 till 36 månader, och 36 månader är det vanligaste.

Service: I stort sett alla privatleasingar har nybilsservice som ingår. Det innebär att du kan lämna in bilen på verkstad om något fel skulle uppstå, och då täcks kostnaderna helt av företaget du leasat av.

Körsträcka: Alla leaseavtal har en körsträcka angedd för att kunna beräkna slitaget på bilen när den återlämnas.

Försäkring: Många aktörer inkluderar en halv försäkring, alltså vagnskadeförsäkring. En del inkluderar ingenting.

Vinterdäck: Detta är ofta en tillkommande kostnad, antingen som ett separat tillägg eller del av “premium” serviceavtal. Kostnaden varierar någonstans mellan 200 och 500 kronor.

Fordonsskatt: Detta tillkommer alltid om du inte har ett miljövänligt fordon som undantas skatten, och är alltid något du kommer betala separat.

Bensin: Självfallet tillkommer bensin.

Vad ingår i ett leaseavtal?

De förmåner utöver bilen som ingår för i stort sett alla märken är service, så du behöver aldrig oroa dig över mindre problem som byten av oljefilter eller dylikt. Vanligtvis är vinterdäck och försäkring de kostnader som tillkommer, beroende på vilket bilmärke du handlar. Vinterdäck är en fast kostnad oavsett din personliga profil, men försäkring kan variera någon hundralapp fram och tillbaka beroende på andra faktorer.

LÄS MER: Vill du också parkera smartare? Läs vårt test av Easypark!

Kostnad per mil kan också tillkomma, och är helt enkelt den kostnad som tilläggs om du kör över det överenskomna årsbeloppet. De flesta leaseavtal har ett belopp mellan 1000 och 1500 mil per år som standard. 7,50 kronor per mil är vanligt att ta per mil utöver det avtalade, men det finns några som är dyrare. Däremot erbjuder de flesta bilhandlare utökning med 500 mil för en relativt billig peng, så om du vet att basbeloppet är mindre än vad du behöver kan det vara klokt att uppgradera.

Kan jag bryta ett leaseavtal?

I vissa fall kan du bryta avtalet, men det blir oftast kostsamt. Om leaseföretaget tillåter det kommer de troligtvis ta ut en rejäl straffavgift, då bilen är beredd att säljas för det värde som skulle ha varit efter slutet av kontraktstid. Exempelvis så tar Renault ut en fast avgift på 35 procent av återstående betalningar vid återlämning, vilket blir väldigt mycket

Alternativet är om du kan överlåta leaseavtalet till någon annan för resterande längden av avtalet, vilket vissa bilföretag gör. Denna person måste såklart godkännas av leaseföretagets kreditkontroller, men om du har en bekant som är intresserad är det ett smart sätt att slippa höga utgifter. Även detta är något som inte alla aktörer tillåter, så är det värt att fråga din bilhandlare om detta innan ni tecknar avtalet.

Hur får jag bäst avtal?

En början är att titta på vår jämförelseguide nedan, men sedan är det en god idé att använda jämförelsesidor för att se alla alternativ som finns. Det finns flera siter som lägger fram paketerade erbjudanden där allt ingår, där du endast betalar för bensinen och fordonsskatten själv.

Biloffert.se är en sådan aktör, som jämför leasingantal från en mängd olika märken. I alla avtalen ingår vinterdäck och det finns inga dolda avgifter. De är en oberoende aktör som alltid hjälper dig som kund att hitta det bästa priset.

Vilken typ av försäkring behöver jag?

Många av märkena där ute, bland annat Volvo och Seat, erbjuder en halvförsäkring i sina leaseavtal utan extra kostnad. Här ingår försäkring för stöld, trafikskador, brand, maskinfel, glas och rättskydd. Det som saknas är vagnskadeförsäkring, som ger dig ersättning vid yttre skador på bilen i samband med trafikolycka, olyckshändelse eller skadegörelse.

Däremot så leasar du bilen ny, vilket ger den samma vagnskadegaranti som en ny bil har. Denna räcker i tre år för alla de större modellerna, och gör det därmed onödigt att köpa till en helförsäkring.

Vad är riskerna med leasing?

BindningstidEn av de största skillnaderna mellan att köpa och leasa är bindningstiden. Om du köper en bil med ett vanligt billån så kan du fortfarande sälja bilen när du vill eller behålla den hur länge du vill.

För leasing försvinner den fördelen och du är knuten till den bindningstid (ofta 24 eller 36 månader) som du tecknade. Vid sjukskrivning eller arbetslöshet kan en hög, fast månadskostnad snabbt bli ett problem, och om du vill lösa in leasen innan avtalet gått ut kan du råka på straffavgifter. Det kan därför vara sunt att tänka över hur ens inkomst och utgifter förmodligen kommer se ut under de kommande 3 åren för att avgöra om ens ekonomi är stabil nog för att leasa, och om du klarar av bilkostnaden vid en plötslig ändring.

Utrustningsfällan: En annan risk är relaterad till köpet av extrautrustning. När du betalar utrustningen kontant är beslutet om vilken utrustning svårt, och det blir bara ännu svårare . Att byta till automatlåda eller lägga till 500 mil på en Peugot kan vara så “billigt” som 200 kronor per månad, men det är ju såklart mycket dyrare i längden. Här får man ha i åtanke ordspråket “många bäckar små gör en stor å”.

LÄS MER: Vill du sänka andra månadsavgifter? Läs vår artikel om bostadsvärdering!

Gammal modellDu som kund får även se till att ha noga koll hos återförsäljaren att det är den nyaste modellen som erbjuds. Historiskt har bilhandlare varit mindre petiga vid detta gällande leasing, och det kan vara rätt stora skillnader från år till år.  Så se till att göra en internetsökning om när modellen uppdaterades senast, och bekräfta sedan med säljaren att det är samma modell som de har.

Slitagekostnader: Slitage kan också vara en stor utgift vid leasing. Såklart slits bilen även vid regelbunden användning, som mindre repor eller stenskott, men bucklor eller skador ner till grundlacken ger säkerligen kostnadspåslag när du lämnar tillbaka bilen. Detta hade såklart även kostat om du köpt bilen, då dess värde sjunker, men det är värt att ha i åtanke. Motorbranschens Riksförbund har gett riktlinjer över vad som gäller, men de flesta bilmärkena har också guider för vad som gäller för deras modeller.

Servicekrav: I likhet med nybilsservice så måste du regelbundet lämna in bilen för uppcheckning, annars riskerar du att själv bli ansvarig för eventuella besvär. Hur ofta du behöver göra detta beror på leaseavtalet; vissa avtal går efter tidsintervaller, andra använder milintervaller.

Vad gäller specifikt för märkena?

Då det är en sådan djungel hos bilhandlarna om avgifter och vad som ingår och inte ingår att det blir svårt för gemene man att reda ut vilka avtal som är mest förmånliga. Vi på Credway har nått ut till ett antal bilhandlare för att få priserna och villkoren för de mest populära leasingmodellerna från 2017, som kan synas nedan. Även om du inte funderar på att leasa någon av just dessa modeller är villkoren om försäkring och huruvida de tillåter förtidsinlösning/överlåtelse oftast likadana inom samma bilmärke.

När vi kontaktade företagen angav vi oss för att vara en man på 26 år, och fick försäkringen baserat på denna information. Samtliga avtal gällde för 36 månader/3 år.

Volvo (V40)

Seat (Leon)

Volkswagen (Golf)

Skoda

(Fabia)

Renault

(Clio)

Toyota

(Yaris)

Baspris

2 915 kr/mån

2 195 kr/mån

2 395 kr/mån

1 795 kr/mån

1 750 kr/mån

1 750 kr/mån

Service

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Försäkring

Ingår

Ingår

Nej (500-600)

Ingår

200-300

Hel för (309 kronor) 3000 självrisk istället

Kr per extra mil

7,50

7,50

7,50

7,50

10

8

Köra utomlands

Inom hela EU

Inom hela EU

Inom hela EU

Inom hela EU

Inom hela EU

Inom hela EU

Avgift för förtidsinlösning/överlåtning

Nej/nej

Nej/ja

Ja/Ja

Ja/Ja

Ja/ja

Fast/rörlig kostnad

Rörlig

Rörlig/fast

Rörlig+fast

Rörlig

Rörlig

Fast

Vinterdäck

350/ mån

259/mån (150/160 kampanjpris)

250-400/mån

200/mån

200/mån

242/mån

Husdjur

Ja, om du rengör innan inspektion

Ja

Ja, om du rengör innan inspektion

Ja

Ja

Ja

Körsträcka i mil/år

1500

1500

1500

1000

1500

1500

Borde jag leasa eller köpa?

Det finns många för- och -nackdelar med privatleasing. De huvudsakliga nackdelarna är:

 Krångligt att förstå vad som ingår och vad slutkostnaden blir

 Inte nödvändigtvis billigare än att köpa en bil

 Dyrt och krångligt att ta sig ur innan kontraktet är över

Men det finns även riktigt starka fördelar:

 Ingen stor kontantinsats krävs

 Bekvämt med en fast månadskostnad

 Slipp krångel med att sälja bilen

I slutändan är det en prioritering om tid och resurser. Den som har pengar i hand och ett genuint bilintresse kan göra en bättre deal genom att köpa en bil. Men om du inte har något intresse för fordonet mer än att ta dig från punkt A till B med så lite krångel som möjligt, så kan leasing definitivt vara ett alternativ för dig.

2018-02-01

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...