Hur mycket vill du låna?

  • Kreditbelopp:
  • Månadsränta:

Beställ mat med mobilen och gå före i kön – Credway testar Waitress

Vi har testat Waitress och ger dig svar på hur beställningen går till, hur mycket tid du sparar och varför betalningen är så enkel. Men är restaurangerna med på tåget?

Snabbnavigering
Vad är Waitress?
Så går det till
Vilka restauranger är anslutna?
Hur fungerar betalningen?
Credway testar Waitress
Resultat
Plus och minus

 

Vad är Waitress?

Waitress är en restaurangapp för iOS och Android som förenklar sättet att beställa och betala för mat. Tusentals användare har redan anslutit sig, men kommer tjänsten bli den stora succé som många tror?

Appen har funnits sedan september 2014 och fick utmärkelsen årets mest Briljanta idé vid fast Food Awards 2015. De tre svenska grundarna har inspirerats av bland annat taxitjänsten Uber, som förenklat och på sätt och vis revolutionerat taxibranschen. Men till skillnad från Uber är inte Waitress en konkurrent mot de etablerade aktörerna, utan enbart en mellanhand.

Waitress app startsida

För tillfället finns appen endast i Stockholm och hittills har 68 restauranger valt att ansluta sig. Målet är att fortsätta etableringen i Göteborg och Malmö för att sedan ta steget till London. Målgruppen är framförallt människor mitt i karriären som vill spara tid när de köper lunch. I skrivande stund anger Waitress att de har 16 733 kunder och att dessa har sparat totalt 169 706 minuter av sin tid. Exakt hur man kommit fram till den senare siffran är inte helt klart.

Affärsidén är alltså att göra snabbmaten ännu snabbare samtidigt som friktionen i betalningen elimineras.

 

Så här fungerar appen

Du börjar med att ladda ner Waitress till din iOS- eller Andrioid-enhet via App Store eller Google. Sedan kan du välja att logga in med Facebook eller skapa ett nytt konto. Med hjälp av telefonens GPS hittar Waitress omedelbart anslutna restauranger i din närhet. I listan över restauranger syns om de har öppet och hur långt bort de ligger angett i meter. Genom att skriva i sökfältet kan du filtrera resultatet beroende på smak.

För att se menyn trycker du på restaurangen du är intresserad av och väljer ”Visa meny”. Maträtterna beskrivs kortfattat och kompletteras med ett pris. När du valt maträtt hamnar den i beställningslistan, och när du känner dig färdig är det i princip bara att betala med ett knapptryck. Du får sedan en uppskattad väntetid på när din mat är redo att hämtas. Väntetiden syns i form av en notis i telefonen.  

Sammanfattningsvis gör du såhär:  

1. välj närliggande restaurang
2. titta på menyn
3. beställ det du vill ha
4. betala i mobilen

Och eftersom du redan betalat, tar du bara maten och går. Restaurangerna som är anslutna ska ha en väl synlig skylt med texten "Waitress Pick-up", vilket är den punkt du som kund ska gå till för att hämta din order.

Waitress pickup skylt

Betalningslösningen innebär att du måste registrera ditt kort eller betala via Klarna. Att lägga en beställning och betala på plats, som till exempel när man ringer och beställer pizza, är inte möjligt. Halva poängen med Waitress är att ta bort friktionen i transaktionen. Det ska inte kännas som att du betalar, utan du får ett kvitto på mejlen. Som användare av Waitress betalar du inget för tjänsten. Waitress tar istället betalt av restaurangerna, för tillfället åtta procent per transaktion inklusive kortavgifter.

 

Vilka restauranger är anslutna?

Hittills är 68 restauranger i Stockholm anslutna vilket är en försvinnande liten del av huvudstadens matställen. På Waitress hemsida syns de verksamheter som valt att gå med och en klar majoritet är belägna i innerstaden och utgörs av populära lunchhak och caféer. Exempel på restauranger du hittar i Waitress är bland annat Fast Food specialisterna på Kungsholmen, Buco Nero i Vasastan samt Mezefabriken på Östermalm.

Till Veckans Affärer säger en av grundarna Daniel Eriksson så här:

”Jag handlar mycket från Organic Green och det tar drygt 10 sekunder från det att jag kommer in genom dörren innan jag går ut därifrån med min beställning”.

De restauranger som vill ansluta sig ombeds att fylla i sina kontaktuppgifter på Waitress hemsida och blir därefter kontaktade inom 24 timmar.

 

Hur fungerar betalningen?

Innan du valt betalmetod uppmanas du att koppla upp dig mot Klarna. Waitress försöker alltså på förhand få dig att använda Klarna för att genomföra dina betalningar. Fördelen med Klarna är att de erbjuder en enkel och säker betalningsmetod som möjliggör delbetalning via faktura, men vi hade gärna sett att man redan från börjat fått välja att använda Klarna eller att registrera sitt kontokort. Nu krävs att användaren gör ett aktivt val att välja bort Klarna för att därefter registrera sina kortuppgifter. Den här processen riskerar i värsta fall att skrämma bort kunder som inte vill använda Klarna när de genomför betalningar.

Screenshot från Waitress

 

Credway testar Waitress

Vi testade Waitress i skarpt läge under lunchrusningen i Kista galleria. Food Courten myllrar av hungriga gäster, och kötider på över tio minuter är inte ovanligt på de populära restaurangerna. Ett flertal ställen i gallerians Food Court är anslutna till Waitress, men efter en snabb rundfrågning visar det sig att nästan inga kunder använder tjänsten. Om tjänsten fungerar som tänkt ska vi kunna spara in många minuters kötid. 

Klockan 12:20 på kontoret i Kista startar vi testet med att öppna appen. Vi delade upp testet i tre steg och under varje del har vi beskrivit vår upplevelse av just den delen. Observera att detta test förutsätter att du redan registrerat ditt kort i appen.

Steg 1 - Välj restaurang

Vi öppnar appen som automatiskt hittar anslutna restauranger i vår närhet. I träfflistan syns restaurangernas namn, hur långt bort de är i meter samt om de har öppet eller stängt. Med mobilens GPS aktiverad ser vi snabbt anslutna restauranger som finns i närheten, och kan välja ut och betala för det vi vill ha på menyn.

Screenshot från Waitress



När vi hittar en restaurang börjar vi med att kolla på menyn. Sedan trycker vi på maträtten som ser intressant ut och kan läsa mer om vad den innehåller. I de flesta fall kan vi också välja tillbehör, som pommes, ris eller bulgur. Dryck går också att välja till. En viktig funktion är möjligheten att skriva ett meddelande till restaurangen. I vårt fall skriver vi “ingen lök” i detta fält och hoppas att de läser.

 

Screenshot från Waitress

Steg 2 - Lägg en order och betala

När vi valt maträtt och tillbehör är det dags att lägga ordern. Nu ska vi bara behöva trycka på knappen.

Screenshot från Waitress

När beställningen är gjord får vi en bekräftelse på att ordern är skickad och på väg till restaurangen. Vi behöver nu bara vänta på att få besked om ungefärlig upphämtningstid. Nu kan vi stänga appen och lugnt jobba vidare en stund. Waitress skickar en notis om upphämtningstid inom kort. I vårt fall tog hela processen bara en halv minut.

Screenshot från Waitress

Steg 3 - Hämta maten

Promenaden från kontoret till den aktuella restaurangen tar högst fem minuter. När vi anländer mitt i lunchrusningen testar vi att helt fräckt gå förbi kön, ställer oss vid skylten “Waitress Pickup” och försöker ta kontakt med personalen. Här krävs en viss bestämdhet eftersom de har fullt upp med att ta betalt av kunderna som köar och spontant inte är förtjusta i att kunder smyger upp vid sidan om kön.

Det bör läggas till att eftersom Waitress är nytt har konceptet inte satt sig hos restaurangerna ännu. Därför förutsätter personalen troligen att kunder som står vid “Waitress Pickup” bara vill ställa en fråga eller rikta klagomål. Om Waitress lyckas bli en succé kommer dessa barnsjukdomar med tiden försvinna när personalen vänjer sig.

Screenshot från Waitress 

När vi får personalens uppmärksamhet och säger att vi beställt från Waitress uppstår inga problem. Maten är redan packad och klar att avhämtas. Ett litet missförstånd uppstår när kassörskan vill ha betalt, men hennes kollega förklarar snabbt att maten redan är betald med mobilen.

Beviset på att beställningen är betald finns i form av kvittot som vi får i mobilen. Återstår bara att återvända till kontoret och avnjuta måltiden i lunchrummet eller framför datorn. Och ja, den smakade bra och innehöll ingen lök.

Dina kvitton skickas till mejlen du angett så du behöver aldrig bry dig om frågan "vill du ha kvitto"? En parantes i sammanhanget men miljövinsten i att undvika papperskvitton är förstås ett extra plus.

Screenshot på kvitto från Waitress 

Resultat

Själva processen att beställa maten är så enkel att inget finns att invända. Du bara klickar på maträtten, lägger ordern och sedan är det i princip klart. De faktiska väntetiderna för de maträtter vi beställde stämde på minuten med uppskattad väntetid och faktum är att maträtterna vi beställde i samtliga fall var färdiga när vi anlände till restaurangerna.

Att ställa sig vid sidan om en lång kö och ta kontakt med personal som stressar i lunchrusningen kräver att du aktivt tränger dig på och berättar att du gjort ett köp genom Waitress. Första gången är en liten utmaning, särskilt om restaurangen ifråga inte är van vid Waitress-beställningar. När Waitress blivit mer etablerat kommer processen säkert att kännas enklare.

En observation vi gjorde var att menyerna i appen inte alltid överensstämde med restaurangens. Exempelvis kunde en viss maträtt saknas. Restaurangerna ansvarar själva för att uppdatera sina menyer i Waitress och se till att de är korrekta, vilket förstås är viktigt.

Känslan att gå förbi kön och hämta maten utan att betala är oslagbar och här ligger också Waitress stora styrka. Appen sparade minst en kvart av vår tid och eliminerade helt den tråkiga upplevelsen med att betala kontant eller vid kortterminalen.

Det känns inte som att du betalar eftersom den delen redan är avklarad. Waitress har lyckats göra snabbmaten ännu snabbare och förfinat beställningsprocessen intill perfektion. För stressade karriärister som vill effektivisera sin vardag utan att kompromissa med kvaliteten är Waitress helt enkelt ett lysande verktyg. Dessutom upplevs appen som ett modernt sätt att beställa mat på och helt i linje med hur ny mobilteknik förenklar vardagen.

Kan man bara få fler restauranger att ansluta sig är vi övertygade om att Waitress blir den succé som utvecklarna tror.

 

Plus

 Gå före i kön

 Kort väntetid

 Smidig betalning

 Möjlighet att skicka meddelande till restaurangen

 Användarvänligt

Minus

 Otydligt att det går att välja bort Klarna vid betalning

 Få anslutna restauranger än så länge

 Ibland saknas maträtter på menyn i appen

8 januari 2016

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...