Hur mycket vill du låna?

  • Kreditbelopp:
  • Månadsränta:

Vanliga frågor & svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om Credways lån.

Vanliga frågor

Vad är Credway?

Credway är som ett kreditkort utan själva kortet. Du ansöker om en kreditgräns upp till 20 000 kr och väljer sedan hur mycket du vill ta ut. Pengarna överförs direkt till ditt konto och du betalar endast ränta på beloppet du utnyttjat.

Använder du till exempel 2 000, betalar du bara ränta på 2 000, även om din kreditgräns är högre än så. Krediten är helt gratis att ha.

Hur snabbt får jag lånebesked?

Du får alltid lånebesked direkt på skärmen efter att du slutfört din ansökan.

När får jag pengarna vid uttag?

Om du har Swedbank, Nordea eller Handelsbanken som bank överförs pengarna inom en timme under ordinarie öppettider. Om du har en annan bank gäller följande:

- Uttag innan kl. 13.30: Pengarna på kontot samma vardag (senast kl. 17.30).

- Uttag efter kl. 13.30: Pengarna på kontot nästkommande bankdag (senast kl. 09.30).

Använder ni UC?

Nej, Credway använder inte UC överhuvudtaget.

När ska lånet återbetalas?

I samband med din ansökan lämnas ett medgivande om autogiro. Om medgivandet hunnit registreras innan första betaltillfället kommer detta att framgå av fakturan.

En faktura skickas ändå till dig den 14:e varje månad via e-post och förfaller den 28:e varje månad. Om du vill göra en större betalning framgår informationen på fakturan. 

Oavsett hur många uttag du gör får du en faktura på utnyttjad kredit, där ett lägsta belopp att betala (storlek beror på lånebelopp) förfaller till betalning den 28:e varje månad.

I ovanliga fall kan det hända att fakturan förfaller den 29:e, 30:e eller den 31:a p.g.a. röda dagar.

Hur mycket kostar det att låna pengar hos er?

Månadsräntan för ett lån hos Credway uppgår alltid till 2,42 % (eff. årsränta: 33,18 %). För att veta exakt hur mycket du betalar tillbaka i kronor se våra priser.

Hur gör jag ett uttag?

Uttag görs i samband med låneansökan. Återkommande kunder kan göra uttag i "Mina Sidor" alternativt ringa oss på 08-363 773. Som återkommande kund kan du även göra uttag via SMS. Skicka UTTAG BELOPP till 71550, ex. UTTAG 3000.

Om du har en telefon med Android eller iOS kan du göra uttag via Credways app. För mer information om uttag, se filmen nedan.

 

Kan jag höja min kreditgräns?

När du är inloggad på "Mina Sidor" eller Credways app kan du alltid ansöka om en högre kreditgräns om du inte redan har högsta gränsen. Då görs en ny kreditprövning. Du får svar på om du kan höja din kreditgräns och i så fall till hur mycket – direkt på skärmen. Se filmen nedan för mer information om hur du höjer din kreditgräns.

 

Jag har glömt mitt lösenord, hur loggar jag in?

Du kan alltid återställa ditt lösenord genom att klicka på "Glömt mitt lösenord" i samband med att du loggar in. Vi skickar ut ett nytt lösenord till dig via sms. Titta gärna på filmen nedan för att se hur det går till.

 

Hur mycket pengar kan man låna?

Vilka krav ställs för att få låna pengar?

För att låna pengar hos Credway behöver du vara minst 18 år.

Vad är effektiv ränta?

Tanken med att redovisa effektiv ränta är att konsumenten får ett jämförelsepris på lån uttryckt över ett år. I den effektiva räntan ingår förutom räntan också uppläggningsavgifter, aviavgifter och andra avgifter som långivaren tar ut för lånet. 

Credways kontokrediter består enbart av ränta och inga andra avgifter.

Fakturafrågor

Kan jag delbetala min faktura?

Ja, så länge du betalar lägsta belopp som anges på fakturan. Du kan inte betala mindre än det lägsta beloppet.

Lägsta belopp att delbetala

Lånebelopp Lägsta belopp att delbetala
Upp till 5 000 kr 250 kr
5 001 kr - 10 000 kr 500 kr
10 001 kr - 15 000 kr 750 kr
15 001 kr - 20 000 kr 1 000 kr

Så läser du din faktura

Om du undrar över något på din faktura kan du använda dig av vår fakturaförklaring.

Öppna fakturaförklaring

Kan jag betala hela lånet i förtid?

Ja, du kan betala tillbaka hela ditt lån i förtid precis när du vill. Du betalar då endast ränta för de dagar som du haft lånet.

Vad händer om jag betalar efter fakturans förfallodatum?

Om fakturan inte är betald senast på förfallodatumet får du en betalningspåminnelse, som inkluderar en påminnelseavgift om 60 kr samt en förseningsavgift om 190 kr. Betalas inte avgiften kommer den att räknas med på nästkommande faktura.

Skulle nästa faktura inte heller betalas skickas ett brev om uppsägning av krediten via posten med ett belopp som avser utebliven betalning för två månader. Om beloppet för uppsägningskravet inte betalas går ärendet därefter vidare till inkasso. Tänk på att du inte kan använda din kredit om den går till inkasso.

Kan jag skjuta upp fakturan eller påminnelsen?

Nej, du kan inte skjuta upp din faktura eller påminnelse. Däremot har du möjlighet att delbetala fakturan.

Skulle du få betalningssvårigheter kan du kontakta vår kundtjänst, som hjälper dig på bästa möjliga sätt.

Hur vet jag att en faktura är betald?

Det brukar ta 1-2 bankdagar innan vi kan se din återbetalning. Du kan alltid logga in på "Mina Sidor" eller på Credways app för att se om dina fakturor registrerats som återbetalda eller inte.

 

Hur skickar ni fakturan?

Vi skickar alltid ut fakturan till din angivna e-postadress, såvida du inte vill ha den skickad till dig per post. Du har alltid möjlighet att logga in på "Mina sidor" eller Credways app och se din faktura när du vill. Videon nedan visar vart du hittar dina fakturor.

 

Är jag ansluten till autogiro?

I samband med din ansökan lämnas ett medgivande om autogiro. Om medgivandet hunnit registreras innan första betaltillfället kommer detta att framgå av fakturan. Om medgivandet inte hunnit registreras behöver du betala fakturan som skickas till dig den 14:e varje månad och förfaller den 28:e varje månad.

Credways lån

Vilket är det lägsta uttagsbeloppet?

Det lägsta uttagsbeloppet är 500 kr.

Jag har redan gjort ett uttag, kan jag ta ut mer pengar?

Ja. Efter att du blivit beviljad en viss kreditgräns väljer du själv hur ofta och hur mycket pengar du vill ta ut och använda. Du betalar endast ränta på uttaget belopp.

Hur ansöker jag om ett lån?

Du kan ansöka om lån hos Credway på vår hemsida eller genom att ringa oss på 08-363 773. Läs gärna mer om hur det går till när du lånar hos oss. Titta gärna på filmen nedan för att se hur det går till när du ansöker om ett lån via vår hemsida.

 

Kan jag förlänga ett lån?

Det går inte att förlänga en fakturas förfallodatum, men däremot kan du delbetala fakturan.

Hur fungerar Credways privatlån?

1. Ansök om en kreditgräns

Ansök om en kreditgräns via vår hemsida eller genom att ringa oss på 08-363 773.

2. Välj hur mycket du vill ta ut

Efter att du ansökt kan du direkt välja hur mycket du vill ta ut. Du kan välja att ta ut hela krediten på en gång eller göra flera mindre uttag. Du betalar endast ränta på uttaget belopp.

3. Pengarna på kontot

När du gör ett uttag överförs pengarna till ditt bankkonto. Den 14:e varje månad får du en faktura som du dessutom kan delbetala.

Övriga frågor

Kan jag avsluta mitt konto hos er?

Det går inte att avsluta ett konto hos Credway. Däremot är kontot gratis och du betalar ingenting för att ha tillgång till krediten.

Någon försöker låna pengar på mitt namn, hur gör jag?

Om du upptäckt att någon försöker låna pengar i ditt namn kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig på bästa sätt.

Kan företag också låna pengar hos Credway?

Nej. Credway riktar sig enbart till privatpersoner.

Vilka är era öppettider?

Credways kundtjänst har öppet vardagar 07.00 - 21.00 och helger 10.00 - 18.00. Det är under dessa tider som låneansökningar behandlas och uttag betalas ut.

Jag vill avregistrera mig från era sms- och e-post-utskick. Hur gör jag?

Sms:a CWSTOP till 71550 och/eller gå in på nyhetsbrevet och klicka på "avregistrera", som står längst ner i e-postmeddelandet.

Vi ser gärna att du kontaktar oss om du upplever krångel eller svårigheter. Credway värnar om kundens bästa och i det inkluderas att slippa månatliga utskick om man vill.

Vad är en PEP?

En person i politiskt utsatt ställning (Politically Exposed Person – PEP) är en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller i en internationell organisation. Med viktiga offentliga funktioner avses bland annat statschefen, riksdagsledamöter, statsministern och övriga ministrar i regeringskansliet, domare i Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen, riksrevisorerna, Riksbankens direktion, ambassadörer, höga officerare (general, generallöjtnant, generalmajor, amiral, viceamiral och konteramiral), VD eller styrelseledamot i statsägda företag eller en person i ledningen i en internationell organisation (styrelseledamöter, generalsekreterare med flera).

När kan jag ansöka om ett lån?

Ansökan kan göras alla dagar i veckan, dygnet runt. Din ansökan behandlas under våra öppettider 07.00 - 21.00 på vardagar och 10.00 - 18.00 på helger.

Varför har jag fått avslag p.g.a. låg kreditvärdighet?

När du ansöker om privatlån hos Credway görs en kreditprövning för att vi ska kunna bedöma din återbetalningsförmåga. Om du blir avslagen på grund av låg kreditvärdighet har vi gjort bedömningen att du för tillfället inte har tillräckligt hög kreditvärdighet för att beviljas den ansökta kreditgränsen.

Credway är enligt lag skyldiga att göra en noggrann kreditprövning och bedöma återbetalningsförmågan för låntagare.

Vad är en SECCI-blankett?

SECCI är en förkortning av Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation (Standard European Consumer Credit Information). SECCI-blanketten sammanfattar informationen i våra allmänna villkor, där det presenteras på ett lättförståeligt sätt enligt en Europeisk och standardiserad mall. Tanken är att det ska vara enkelt att förstå kreditvillkoren.

Är det helt gratis att ansöka om ett lån?

Ja. Det är helt gratis att ansöka om lån hos Credway oavsett om du blir beviljad eller inte. Vi har dessutom inga startavgifter, uppläggningsavgifter, aviavgifter eller andra dolda kostnader.

Hur gör jag om jag inte kan betala tillbaka?

Du har alltid möjlighet att delbetala din faktura. Skulle det vara så att du ändå inte kan betala tillbaka kan du i första hand kontakta oss. 

Du kan även kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Det är en tjänst som varje kommun, enligt lag, är skyldig att erbjuda kostnadsfritt.

Kan jag själv bestämma vilken kreditgräns jag kan få?

Du väljer själv hur stor kredit du vill ansöka om och får svar direkt på skärmen om du blir beviljad det beloppet du önskar eller inte. Om du inte blir beviljad önskat belopp presenterar vi det maximala belopp som du kan ansöka om.

Måste mobilnumret som jag anger ägas av mig som lånar?

Nej, du kan använda någon annans mobilnummer eller ett kontantkort när du lånar pengar hos Credway. En del av kommunikationen sker dock via SMS, därför det kan vara bra att ha tillgång till mobilnumret som man använder.

Varför har jag fått ett räntebesked från er?

Vid årsskiftet skickar vi ett räntebesked till alla kunder via e-post. Räntebeskedet innehåller information om hur mycket ränta du betalat in till oss under året som gått. Du ska alltså inte betala någonting men kan däremot få tillbaka pengar vid skatteåterbäringen eftersom räntan är avdragsgill.

Mer om ränteavdraget

 

Frågor om Mina Sidor och vår app

Vad kan jag göra när jag är inloggad?

Logga in när du vill göra uttag, höja din kreditgräns, ändra dina personliga inställningar eller komma åt dokument såsom kreditavtal och ditt årliga räntebesked. Filmen nedan visar allt du kan göra på Mina Sidor.

 

Vilka inloggningsalternativ finns?

Du kan välja att logga in med Mobilt BankID eller med hjälp av ett lösenord som skickas till dig på ett säkert och snabbt sätt.

Hur loggar jag in med Mobilt BankID?

För att logga in med Mobilt BankID går du till huvudmenyn och väljer "Mina Sidor". Därefter anger du ditt personnummer och trycker på fortsätt. 

 

Vad händer om jag glömmer bort mitt lösenord?

Du kan alltid begära ut ett nytt lösenord genom att klicka här.

 

Varför kan jag inte logga in?

Så fort krediten är utbetald till ditt konto kan du logga in och göra nya uttag, höja kreditgräns, se dina fakturor och ändra personliga uppgifter, m.m.

Fick du inte svar på din fråga?

Kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

Färögatan 33, 164 51 Kista
Telefon: 08-363 773
E-mail: kundtjanst@credway.se 

Våra öppettider

Måndag - Fredag 07.00 - 21.00
Lördag - Söndag 10.00 - 18.00

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...